Suzuki GSX1100G Hvad Katanaen savnede i kræfter, har G'eren så rigeligt. I en del år havde jeg ventet på at Suzuki ville følge op på GS850G og GS1000G med en ny 'stangtrækker' med stor motor. Tilfældet ville at jeg først så GSX1100G omtalt i det amerikanske magasin Bike ombord i en Jumbo Jet på vej til Europa i april 1991. Det var lige før jeg var røget ind til kaptajnen og havde bedt ham om at sætte farten op. Hjemme igen viste det sig at have lange udsigter at få sin egen. Først i
januar 1992 besluttede importøren at tage G'eren hjem. Jeg bestilte straks en hos KS Motor i Vejle, som ankom d. 2. april. I løbet af 1992 blev
der monteret GIVI bagagebærer og 36 liters tasker samt en 40 liters Espace topboks, med
plads til 2 hjelme. Pichler TSX kåben havde vist sit værd på Katanen og var gemt med
henblik på at omdanne den nøgne maskine til en kapable langturs 'scooter'. For blot at nævne nogle af destinationerne: Venedig, Holland (2x), Normandiet, Slovakiet og flere ture til Tyskland. Erfaringerne er generelt gode og G'eren lever op til mine forventninger. På plus siden skal nævnes det store drejningsmoment og det letgående gearskifte, kardantrækket og den flotte finish. På minussiden skal nævnes at tanken kunne være større, vægten (280+ kg), dyr at vedligeholde, intet 'overdrive' gear, intet ur i instrumenteringen. Af væsentlige problemer bør nævnes: utætte forgaffel pakdåser (skiftet 5 gange!), støj fra forrør (vibrationer), karburering (for mager blanding). Der er ikke mange GSX1100G'ere i Danmark - jeg har kun set to andre - men der findes en klub for 'G-men' med op mod 200 medlemmer wordwide. Besøg klubben via klubmærket. Der er også meget materiale om G'eren på formandens egen hjemmeside.
|
|
![]() |